|
▪ Procedury ▪ Programy
|
|||||
D O K U M E N T Y
Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy Szkoły Podstawowej nr 14 im. Orląt Lwowskich w Rzeszowie z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją. Na terenie szkoły dochodzi do zdarzeń, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu (czasem nawet życiu) uczniów. W zależności od okoliczności zdarzeń, kategorii popełnionego czynu oraz wieku sprawców - postępowanie wobec ucznia będzie różne.
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją. Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady postępowania policji z nieletnimi sprawcami czynów karalnych jest Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2002r.nr 11, poz. 109 z późn. zm.). Do podejmowania działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w szkole zobowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003r., nr26 poz. 226). W myśl tego dokumentu szkoły i placówki podejmują działania interwencyjne polegające na powiadomieniu rodziców i policji w sytuacjach kryzysowych, w szczególności, gdy dzieci i młodzież używają, posiadają lub rozprowadzają środki odurzające. Działania interwencyjne. I. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń który, nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: / Demoralizacja-naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych - art. 4 § 1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich./ 1. Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. 2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga i dyrektora szkoły bądź osobę zastępującą dyrektora. 3. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym. 4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich). Podobnie, w sytuacji gdy, szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji. II. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków powinien podjąć następujące kroki: 1. Niezwłocznie powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy i pedagoga i dyrektora szkolnego. 2. Odizolowuje ucznia od reszty klasy - w gabinecie higieny szkolnej i pozostawia go pod opieką dwóch pracowników szkoły w celu uniknięcia zagrożenia zdrowia i życia. 3. Wychowawca lub inny nauczyciel wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. 4. Zawiadamia o tym fakcie rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub osoby zastępującej dyrektora. 5. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu - odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości1, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego. III. W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk powinien podjąć następujące kroki: 1. Nauczyciel w obecności pracownika szkoły zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję, zanosi do gabinetu higienistki i zamyka ją w szafie przed dostępem osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji. Powiadamia pedagoga szkolnego lub innego nauczyciela, który stara się ustalić do kogo znaleziona substancja należy. 2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, wzywa policję. Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia. IV. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki: 1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji. 2. O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz wychowawcę, który zawiadamia rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa. 3. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu(j.w-III.1.) zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając odręczną notatkę i przekazuje ją dyrektorowi szkoły. UWAGA: Zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii - w Polsce karalne jest: 1. posiadanie każdej ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych; 2. wprowadzanie do obrotu środków odurzających; 3. udzielanie innej osobie, ułatwianie lub umożliwianie ich użycia oraz nakłanianie do użycia; 4. wytwarzanie i przetwarzanie środków odurzających. Każde z wymienionych zachowań jest czynem karalnym w rozumieniu przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, jeśli sprawcą jest uczeń, który ukończył 13 lat a nie ukończył 17 lat. Z przestępstwem mamy do czynienia jeżeli któryś z wymienionych czynów popełni uczeń, po ukończeniu 17 lat. W takiej sytuacji mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997r.nr 89, poz. 555). Jeżeli przestępstwo ma miejsce na terenie szkoły, należy wezwać policję. W każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 lat należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny, a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 rok życia prokuratora lub policję (art. 4 Upn i art. 304 Kpk). V. Postępowanie wobec ucznia - sprawcy czynu karalnego /kradzieży szkolnych/ lub przestępstwa: 1. nauczyciel, inny pracownik, uczeń lub osoba postronna, która zauważy zajście niezwłocznie powiadamia poprzez drugą osobę (uczeń, pracownik szkoły) dyrektora szkoły lub sekretarza szkoły, 2. ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia na piśmie odręczną notatką 3. przekazanie sprawcy-ucznia naszej szkoły pod opiekę pedagoga, wychowawcy, który przeprowadza wstępną rozmowę, powiadamia rodziców jeżeli sprawca jest spoza szkoły – dyrektor szkoły lub sekretarz wzywa go na rozmowę . 4. powiadomienie rodziców ucznia-sprawcy, 5. dyrektor szkoły lub sekretarz niezwłoczne powiadamia policję w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, zniszczenie mienia itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana, 6. zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa przez pracownika, który bezpośrednio zauważy lub jest powiadomiony przez świadka, i przekazanie ich policji przez sekretarza szkoły lub dyrektora albo osobę, która zastępuje dyrektora (Np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa noża i uciekając porzuca go lub porzuca jakiś przedmiot pochodzący z kradzieży) VI. Postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego: 1. udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej, bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza w przypadku kiedy ofiara doznała obrażeń – przez osoby mające pierwszy kontakt z ofiarą 2. niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły lub sekretarza przez osobę wskazaną 3. powiadomienie rodziców ucznia - telefonicznie 4. niezwłoczne wezwanie policji w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. 5. wezwanie pogotowia ratunkowego, jeżeli wymaga tego sytuacja W przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych, innych niebezpiecznych substancji lub przedmiotów, należy zapewnić bezpieczeństwo przebywającym na terenie szkoły osobom, uniemożliwić dostęp osób postronnych do tych przedmiotów i wezwać policję - tel. 997 lub 112. VII. Postępowanie nauczycieli w przypadku ,gdy uczeń zachowuje się agresywnie/ bójka z innym uczniem, bicie nauczyciela, innego pracownika szkoły/: 1. Nauczyciel lub pracownik szkoły wydaje polecenie zaprzestania bójki 2. W przypadku nie wykonania polecenia podejmuje próbę rozdzielenia bijących się osób. 3. Zawiadamia o zajściu pedagoga, wychowawcę lub dyrektora szkoły. 4. Jeżeli uczeń nadal zachowuje się agresywnie- należy go odizolować i pozostawić pod opieką osoby dorosłej w gabinecie higieny szkolnej. 5. Wychowawca o całym zajściu niezwłocznie powiadamia rodziców. 6. W obecności ucznia i jego rodziców wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowę wychowawcza.
Metody współpracy szkoły z policją. W ramach długofalowej pracy profilaktyczno - wychowawczej szkoła i policja utrzymują stałą, bieżącą współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń. Koordynatorami współpracy są dyrektor szkoły, pedagog oraz specjalista ds. nieletnich i patologii właściwej jednostki policji. Do współpracy ze szkołą zobowiązany jest także dzielnicowy, w rejonie którego znajduje się szkoła. Pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją, specjaliści ds. nieletnich i patologii oraz dzielnicowy na bieżąco wymieniają informacje i rozwiązują problemy związane z bezpieczeństwem i dobrem uczniów drogą telefoniczną, w bezpośrednich kontaktach lub poprzez kontakt pisemny. W ramach współpracy policji ze szkołą organizuje się: 1. spotkania pedagoga szkolnego, nauczycieli, dyrektora szkoły z zaproszonymi specjalistami ds. nieletnich i patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością oraz demoralizacją dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym, 2. spotkania tematyczne młodzieży szkolnej z udziałem specjalistów np. prokurator, policjantów m.in. na temat odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne, prawnych aspektów narkomanii, wychowania w trzeźwości itp. oraz z młodszymi uczniami, na temat zasad bezpieczeństwa, zachowań ryzykownych oraz sposobów unikania zagrożeń, 3. informowanie policji o zdarzeniach na terenie szkoły wypełniających znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży, 4. udzielanie przez policję pomocy szkole w rozwiązywaniu trudnych, mogących mieć podłoże przestępcze problemów, które zaistniały na terenie szkoły, 5. wspólny - szkoły i policji - udział w lokalnych programach profilaktycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobieganiem demoralizacji i przestępczości nieletnich. UWAGA: Policja powinna być wzywana do szkoły w sytuacjach, o których mowa w "Procedurach (...)" albo, gdy wyczerpane zostaną środki możliwe do zastosowania przez szkołę w określonej sytuacji, w których obecność policji jest konieczna. Każda, dotycząca uczniów wizyta policjanta w szkole, powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi lub uzgodniona z innym pracownikiem szkoły. Podstawy prawne stosowanych procedur: 1) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. - tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109 z / oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /. 2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz. 230 z p. zm./ 3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm./. 4) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2004r.nr 256, poz. 2572 z późn. zm./ 5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/. 6) Uchwała nr 186/2006 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach. 7)Program „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. 8) Zalecenie dla dyrektorów szkół i placówek z dnia 18.12.2007r. – WNP-425/65/06 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1 Stan nietrzeźwości-stężenie we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu lub w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Obowiązujące dotychczas „procedury…” poddano modyfikacji i zatwierdzono przez RP na posiedzeniu w dniu 26 marca 2007r. Podano opinii KR w dniu 04.04.2007r.
Procedury postępowania w sytuacji, gdy będący pod wpływem alkoholu rodzic /prawny opiekun/ odbiera dziecko ze szkoły. 1. W sytuacji, gdy nauczyciel zaobserwuje, że rodzic /prawny opiekun/ odbierający dziecko ze szkoły jest w widoczny sposób pod wpływem alkoholu (zatacza się, czuć od niego alkohol) - informuje go, że uczeń pozostanie w szkole, do czasu aż zgłosi się po niego osoba trzeźwa. Wydanie dziecka osobie nietrzeźwej, która nie może zapewnić dziecku odpowiedniej opieki - jest niedopuszczalne, gdyż może zagrozić bezpieczeństwu dziecka. 2. nauczyciel dzwoni do domu dziecka lub próbuje skontaktować się z drugim rodzicem /prawnym opiekunem/ - informując o zaistniałej sytuacji, prosząc o odebranie dziecka ze szkoły. 3. W przypadku, gdy nietrzeźwy rodzic /prawny opiekun/ awanturuje się, nie chce sam opuścić budynku szkoły - nauczyciel (sam lub przy pomocy osób trzecich np. pracowników obsługi, innego nauczyciela) wzywa telefonicznie policję. 4. Dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela do momentu pojawienia się w szkole trzeźwego rodzica /prawnego opiekuna/, rodzeństwa, dziadków lub innych osób uprawnionych do odbierania dziecka ze szkoły.
Opracował koordynator ds. bezpieczeństwa: M. Sobala-Kujda
1. Zatwierdzono przez Radę Rodziców w dniu 06.12.2007 r. 2. Z treścią procedury zapoznano wszystkich rodziców w czasie wywiadówki w dniu 06.12.2007 r. 3. Rada pedagogiczna przyjęła do realizacji w dniu 06.12.2007 r.
Procedury postępowania w przypadku kradzieży lub zniszczenia mienia szkoły lub mienia prywatnego, dokonanego na terenie szkoły Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003roku(Dz.U. z 2003r. nr 26, poz.226 oraz k p k, Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich.Dz.U.2002 r.nr 11 , poz. 109 z późn. zm. Zarządzenie numer 590 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 października 2003roku w sprawie metod i form wykonywania zadań przez policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich. 1. O fakcie kradzieży. zniszczenia mienia prywatnego lub szkolnego powiadamiany jest wychowawca, pedagog i dyrektor szkoły. 2. Dyrektor po przyjęciu zawiadomienia, może przekazać prowadzenie wyjaśnień innej osobie. 3. Dyrektor szkoły lub wyznaczona przez niego osoba bezzwłocznie zawiadamia rodziców ucznia poszkodowanego, jak i podejrzanego o dokonanie kradzieży lub zniszczenia mienia szkoły lub mienia prywatnego o podjętych działaniach mających na celu wyjaśnienie sprawy (okoliczności i przebiegu zdarzenia) 4. Wezwanie do szkoły rodziców sprawcy dewastacji lub kradzieży. 5. Podczas spotkania dyrektora , pedagoga lub innej wyznaczonej przez dyrektora osoby , w obecności wychowawcy podjęcie działań mających na celu ustalenie konsekwencji wobec sprawcy (obniżenie oceny z zachowania) oraz formy zadośćuczynienia, ze spotkania sporządzona zostaje notatka. 6. W przypadku dużej szkody lub powtarzających się kradzieży szkoła powiadamia policję. 7. W sytuacji nie wykrycia sprawcy kradzieży lub dewastacji mienia szkoły dyrektor powiadamia o sprawie policję. 8. Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe nie związane z procesem dydaktyczno- - wychowawczo – opiekuńczym /np. telefony komórkowe, biżuterię, walkmany, gry elektroniczne/. Większe sumy pieniędzy rodzic wpłaca osobiście lub na własną odpowiedzialność daje dziecku. 9. Na lekcji wychowania fizycznego uczeń cenne rzeczy oddaje pod opiekę nauczyciela prowadzącego lekcję. Ubrania pozostawione są w szatni, którą zamyka się na klucz. 10. Uczeń na przerwach zobowiązany jest do pilnowania swojego plecaka.
|
||||||
© Szkoła Podstawowa nr 14, Rzeszów 2009 |