|
S Z K O Ł A P R O M U J Ą C A Z D R O W I E
Szkoła Promująca Zdrowie to idea realizowana w placówkach w których edukacja zdrowotna jest ważnym elementem nauczania. Promowany jest zdrowy styl życia. We współpracy z rodzicami, społecznością szkolną i lokalną. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły, podejmują starania, aby skutecznie dbać o swoje zdrowie. Nasza szkoła od stycznia 2006 roku, została przyjęta do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Działania promujące zdrowie prowadzone są u nas systematycznie i są możliwe dzięki zaangażowaniu i inicjatywie zarówno uczniów, nauczycieli jak i wszystkich pracowników szkoły. Wychodząc naprzeciw sportowym zainteresowaniu i chęci ruchu wśród uczniów, prowadzimy zajęcia takie jak: sks, siatkówka, wyjazdy na basen, rajdy oraz rozgrywki sportowe wspomagające zdrowy styl życia. Od wielu lat włączamy się do akcji „Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”, a także bierzemy udział w programie „Pięć porcji warzyw, owoców i soku”. Na terenie naszej szkoły prowadzimy również akcje „Poniedziałek dniem owocowo – warzywnym, a czwartek dniem jogurtowym”. Angażujemy się w organizowanie wycieczek szkolnych, „Zielonych szkól”. W szkole prężnie też działa koło turystyczne PTTK. Zawsze uczestniczymy w akcjach „Sprzątanie Świata” „Dzień Ziemi”, „Pierwszy Dzień wiosny”, „Dzień sportu”. Podczas tych akcji szczególny nacisk kładziemy na gry i zabawy ruchowe oraz zdrowy styl życia. Współpracujemy ze Związkiem komunalnym „Wisłok” oraz Stowarzyszeniem Ekoskop. To właśnie dzięki dużemu zaangażowaniu uczniów, dyrekcji i nauczycieli możemy się poszczycić Wojewódzkim Certyfikatem Szkół Promujących Zdrowie. W tym i następnych latach zamierzamy kontynuować tę pracę mającą na celu tak ważny aspekt, jakim jest promocja zdrowia. Działania te mogą umożliwić nam zakwalifikowanie się do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Szkolna promocja zdrowia jest długotrwałym procesem, gdyż w miejsce zrealizowanych zadań, pojawiają się nowe, wymagające podejmowania kolejnych działań. PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2019/2020 »
A K T U A L N O Ś C I
16 marca 2020 r. - "Zdrowo jem - więcej wiem" Na przełomie lutego i marca w klasie IB realizowany był program "Zdrowo jem, więcej wiem". Dzieci brały w nim czynny udział, realizując zadania przewidziane na lekcji. Odbył się między innymi: turniej wiedzy, został wykonany ekologiczny wodoludek z materiałów ekologicznych. Największym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia z wodą. Do tego zadania zostały zaproszone dzieci z klasy IIb wraz z panią Dorotą Pasterz. Uczniowie z klasy II b miały możliwość przyjrzeć się doświadczeniom, które były wykonywane przez chętnych uczniów z klasy IB. W tym dniu, każdy uczeń z klasy IB był ubrany na kolor niebieski, oraz miał wykonaną opaskę, aby urozmaicić zajęcia. Zdjęcia można obejrzeć w galerii poniżej i klikając w link: https://photos.app.goo.gl/xMCZrBZVo8joZrUh7 W ramach Programu "Zdrowo jem ,więcej wiem " kl.1 przygotowała manifest dotyczący znaczenia wody w naszym życiu. Uczniowie na przerwach lekcyjnych zapoznawali społeczność szkolną z hasłami dotyczącymi tej akcji z korzyści jakie niesie pice wody. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć: http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,60EE6721A96710815D5A1A6D42CDADD4EBF86A97#/ http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,3A9D2EAD95DCD1556FA06E23EC214DD6AE73D3F0#/
15 listopada 2019 r. - Uroczysta gala 15 listopada troje uczniów z naszej szkoły wzięło udział w uroczystej gali rozdania nagród za zbiórkę makulatury. Gala odbyła się w Szkole Podstawowej Nr 18 w Rzeszowie przy ul. Błogosławionej Karoliny. Wiele rzeszowskich szkół włączyło się w tę ekologiczną inicjatywę. Szkoły, które zgromadziły najwięcej makulatury i plastikowych opakowań, otrzymały wysokie nagrody pieniężne i upominki. Warto angażować się w przyszłości w takie zbiórki, gdyż chroniąc środowisko można też wiele zyskać.
13 listopada 2019 r. - Dzień owoców i warzyw w klasie II a Dzieci z wielkim zaangażowaniem wykonywały mandale owocowe i warzywne.
12 listopada 2019 r. - Dzień owoców i warzyw w klasie I b W dniu 12.11.2019 r. klasa I b wraz z Panią Magdą przygotowywała mus z jabłek i bananów. Owoce zostały wcześniej umyte, obrane oraz pokrojone. Następnie za pomocą blendera zostały zmiksowane. Po przelaniu do kubków, dzieci miały możliwość skosztowania musu owocowego. Wszyscy z chęcią spróbowali przygotowany mus.
23 września 2019 r. - Sprzątanie świata W trzeci weekend września organizowana jest Akcja Sprzątanie Świata. Uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami, uczestniczyli w tej akcji organizowanej przez Fundację Nasza Ziemia. Jej celem było promowanie ograniczenia ilości śmieci i ich efektywnej segregacji. W związku z tym uczniowie klas I-VIII pod kierunkiem wychowawców przygotowali pogadanki propagujące segregację odpadów. Po pouczających lekcjach wszyscy udali się na sprzątanie wyznaczonych terenów. Akcja przebiegła bardzo sprawnie, a efekty pracy były zadowalające. Czynny udział w akcji dał im do zrozumienia, że należy dbać o swoje środowisko, o konieczności segregacji i jakie mogą być negatywne skutki zaniechania tych działań w przyszłości.
22 września 2019 r. - Dzień bez samochodu Dzień bez Samochodu to międzynarodowa kampania proekologiczna świętowana corocznie 22 września. Ma ona wspomóc proekologiczne idee i zmniejszyć ilość spalin wytwarzanych przez miliony aut poruszających się po miastach. Podczas tego dnia zachęca się kierowców do rezygnacji z użytkowania samochodów przez dobę. W zamian promuje się i motywuje do korzystania z komunikacji miejskiej lub rowerów. Do akcji przyłączyła się też nasz szkoła. W ramach obchodów „Dnia bez Samochodu”, w szkole odbył się slalom (rower, hulajnoga, rolki) uczniowie zgłaszali się dobrowolnie do udziału w nim, a Ci najsprawniejsi i najszybsi otrzymali nagrody. Dodatkowo zostały zorganizowane warsztaty pierwszej pomocy, jak się okazało, nie jest to wcale prosta sprawa, ale dzięki licznym ćwiczeniom jak najbardziej wykonalna. Klasy 7 i 8 udały się do kina Helios pieszo w ramach promowania zdrowego stylu życia i dbania o środowisko.
26 kwietnia 2019 r. - Dzień Ziemi w naszej szkole Dzień Ziemi obchodzony 22 kwietnia to czas, kiedy ludzie na całym świecie łączą siły, aby uświadomić wszystkim, że wspaniałe dary przyrody trzeba wykorzystywać mądrze - tak, aby starczyło ich dla przyszłych pokoleń. Musimy być przyjaciółmi przyrody - ekologami i dbać o środowisko. Budzenie wśród dzieci i młodzieży współodpowiedzialności za stan środowiska w przyszłości, poczucia troski o stan czystości najbliższego otoczenia oraz wychowanie w duchu miłości i szacunku do przyrody. W naszej szkole odbył się uroczysty apel o tematyce ekologicznej, przygotowany przez uczniów kl.7. Wszyscy obejrzeli prezentację pt.: "Ziemia – i jej problemy", podczas której dowiedzieli się jakie nasza planeta ma dla nas przepiękne dary oraz co ją zatruwa i niszczy. Po obejrzeniu filmiku wszyscy dowiedzieli się, co to jest recykling i jak należy segregować odpady. Chętni uczniowie mogli pochwalić się swoją wiedzą podczas quizu i zagadek ekologicznych. Wiele emocji wśród uczestników wzbudził „Pokaz mody ekologicznej” przygotowany przez uczniów kl 5,6,8 którzy wspaniale zaprezentowali przygotowane z surowców wtórnych kreacje. Kulminacyjnym punktem obchodów Dnia Ziemi było rozstrzygnięcie „Ekoolimpiady” – konkursu wiedzy ekologicznej, który odbywa się w naszej szkole już do kilku lat. Uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali dyplomy i nagrody. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
18 kwietnia 2019 r. - Profilaktyka czerniaka Nasza szkoła bierze udział w ogólnopolskim projekcie, którego celem jest promocja wiedzy o czerniaku i metodach jego skutecznej profilaktyki realizowanego we współpracy z Akademią Czerniaka – sekcją naukową Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej. Na godzinach wychowawczych odbyły się lekcje o tematyce związanej z tym zagadnieniem. Uczniowie obejrzeli sześć krótkich filmów prezentujących zasadę ABCDE w czerniaku.
Filmy można obejrzeć klikając w poniższy link: https://drive.google.com/drive/folders/1eDjd43t0_bAjXpddoZM5zhHdQCzehEL9?usp=sharing
2 kwietnia 2019 r. - Godzina dla Ziemi Godzina dla Ziemi to akcja stworzona przez Światowy Fundusz na rzecz Przyrody (WWF) odbywająca się w ostatnią sobotę marca, począwszy od 2007 roku. Tego dnia, każdy, zarówno osoby prywatne jak i firmy, ma szansę wysłać sygnał, że zależy mu na przyszłości naszej planety poprzez wyłączenie światła między 20:30 a 21:30 czasu lokalnego. Jest to również okazja do zastanowienia się nad zachodzącymi zmianami klimatu i nad tym jak można osobiście zaangażować się w ochronę środowiska. W naszej szkole włączyliśmy się do tej akcji wyłączając światło na 3 godz. lekcyjnej. Uczniowie kl.8 w komunikacie przez radiowęzeł przypomnieli wszystkim o idei i znaczeniu tej akcji. Więcej informacji: Find out more: http://www.earthhour.org
8 listopada 2018 r. - Dzień zdrowego śniadania Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Daje nam silę do nauki i pracy. Uczniowie klas drugich najpierw przygotowali, a potem wspólnie spożywali drugie śniadanie. W przygotowaniach ochoczo wsparli nas rodzice uczniów. Dzięki nim na naszych szkolnych „stolikach śniadaniowych” znalazły się kolorowe kanapki i inne niesamowicie zachęcające przekąski. Oprócz tego przeprowadzono również pogadanki na temat roli śniadania, jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Dzięki niemu dzieci mają siłę i energię do nauki i zabawy, lepiej się koncentrują na wykonywanych zadaniach. Uczniowie dowiedzieli się również, że zdrowe odżywianie to nie tylko zdrowa żywność. Ważne jest też aktywność fizyczna. Uczniowie klas 1-3 w ramach akcji Zdrowe Śniadanie przygotowali plakaty promujące ten ważny posiłek. Akcja dała uczniom nie tylko wspaniałą zabawę, ale również szansę na integrację grupy, zwiększenie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie człowieka.
22 września 2018 r. - Dzień bez samochodu Dzień bez Samochodu to międzynarodowa kampania proekologiczna świętowana corocznie 22 września. Ma wspomóc proekologiczne idee i zmniejszyć ilość spalin wytwarzanych przez miliony aut poruszających się po miastach. Podczas tego dnia zachęca się kierowców do rezygnacji z użytkowania samochodów przez dobę. W zamian promuje się i motywuje do korzystania z komunikacji miejskiej lub rowerów. W ramach obchodów Dnia bez Samochodu w szkole odbył się slalom (rower, hulajnoga, rolki) uczniowie zgłaszali się dobrowolnie do udziału w nim, a Ci najsprawniejsi i najszybsi otrzymali nagrody. Dodatkowo zostały zorganizowane warsztaty pierwszej pomocy, jak się okazało nie jest to wcale prosta sprawa, ale dzięki licznym ćwiczeniom jak najbardziej wykonalna. 20 września 2017 r. - III Rzeszowski Zlot Owadów W piątek 20 września 2017 w rzeszowskiej hali Podpromie spotkali się młodzi miłośnicy przyrody przebrani za owady. Wśród nich nie brakowało również uczniów naszej szkoły, którzy z zapałem brali udział w atrakcjach przygotowanych przez organizatorów – Stowarzyszenie Ekoskop w Rzeszowie. Maja KOZŁOWSKA, Aurelia DZIAMA i Julia LENIAR wykonały bardzo staranne i ciekawe stroje owadów dzięki którym Julia Leniar otrzymała wyróżnienie za najciekawszy samodzielnie wykonany strój. Podczas spotkania można było zobaczyć różne stoiska ekologiczne z ciekawymi eksponatami przyrodniczymi . Tradycyjnie za minutę dwunasta odbył się happening pod hasłem „SOS dla Ziemi” na którym rozbrzmiewały setki budzików, dzwonków, gwizdków i trąbek. Celem akcji było przekonanie dzieci do segregacji odpadów i dbałości o środowisko, dlatego zabawie towarzyszyły prelekcje na temat ochrony środowiska, roli owadów i bioróżnorodności. 25 kwietnia 2017 r. - Konkurs W naszej szkole został zorganizowany konkurs nt.” Jak dba o zdrowie moja rodzina i ja”. Celem konkursu było zwrócenie uwago na wartość zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
W dniu 25.04.2017 nastąpiło rozstrzygniecie konkursu, wręczenie nagród i okolicznościowych dyplomów. Chętni uczniowie z klas 4 i 6 zaangażowali się w wykonanie prac. Pomysły były ciekawe, a wykonanie staranne. pierwsze miejsce w konkursie zajęła Weronika Blahaczek. z kl .V, drugie miejsce Weronika Zając z kl.. VIb trzecie miejsce zajęli Madzia Błażej z i Jakub Ledniowki z kl.VIa.
Ukształtowanie zdrowego psychicznie i fizycznie człowieka to ogromne wyzwanie. Dbając o zdrowie dzieci i o ich prawidłowe odżywianie, zapewnienie odpowiednich warunków do pracy i wypoczynku, wpajanie nawyków higienicznych, zapobieganie chorobom, unikanie zagrożeń w postaci używek, szkodliwych nawyków i nałogów - przyczyniamy się do budowania zdrowego i silnego społeczeństwa. O tym, że aby być zdrowym, trzeba się właściwie odżywiać, wiedzą zapewne wszyscy. Niestety, nie wszyscy starają się tę wiedzę pogłębiać i wykorzystywać. Nieracjonalne żywienie dzieci, m.in. przekarmienie albo niedożywienie, powoduje częstsze infekcje, ale także kłopoty szkolne, np. trudności z koncentracją uwagi. Złe odżywianie może się stać także powodem wielu chorób, takich jak: nadwaga, otyłość, wady postawy czy inne. Dzieci nauczone prawidłowych nawyków żywieniowych w przyszłości same będą dbały o odpowiednie odżywianie, kulturę jedzenia i będą przekazywały tę wiedzę swoim dzieciom. Żeby jednak tak się stało, również rodzice i nauczyciele muszą zadbać u siebie o takie nawyki, ponieważ dziecko nie zaakceptuje przekazywanych wzorców, jeżeli nie będzie ich widzieć u swoich opiekunów. Zapraszamy do zapoznania się z pracami.
14 listopada - Dzień Czystego Powietrza Każdy z nas pragnie dobrego samopoczucia. Powietrze wywiera istotny wpływ na nasze życie i zdrowie. Powietrzem oddychamy bez chwili przerwy. Jego czystość jest bardzo ważna. Mamy na to wpływ! Cel konkursu: promocja zagadnień związanych ze szkodliwością palenia śmieci i ich negatywnego wpływu na nasze zdrowie i środowisko. Oceny prac dokonało jury powołane przez Panią dyr. M. Balawejder. Oceniono: - pomysłowość i ciekawe aranżacje plastyczne, - zachowanie cech gatunku literackiego, - estetykę zapisu. Zwycięzcy konkursu: I miejsce – Maja Bielańska, Piotr Jachym, Zuzanna Wierzbińska II miejsce – Emilia Ziemba, Miłosz Radzyniak, Maja Rutkowska, Kuba Ledniowski III miejsce – Ola Kula, Julia Wolińska, Bartek Ziobro, Karol Zając Gratulujemy zwycięzcom.
Nasza szkoła uczestniczy także w projekcie KIK 34, związanym z zapobieganiem nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej. Poniżej przedstawiamy linki do stron, które reklamują projekt KIK 34. Serdecznie zapraszamy do odwiedzin wszystkich portali i polubienia poniższych stron (przede wszystkim FAN PAGE - FACEBOOK). Oficjalna strona: http://kik34podkarpacie.wix.com/projekt Fan Page - Facebook: https://www.facebook.com/kik34podkarpacie Twitter: https://twitter.com/projektkik34 Youtube: http://www.youtube.com/channel/UCwqBv0T3F9wQsxCF6IG4OAQ/about?view_as=public
Międzynarodowe Targi Żywności i Produktów Ekologicznych Ekogala. To jedna z największych ekologicznych imprez w Rzeszowie. Tematem przewodnim była produkcja ekologicznego miodu. Podczas Targów odbyły się seminaria dla uczniów szkół podstawowych klas I – IV pt. „Skąd się biorą ekologiczne miody”, Inscenizacja na temat rolnictwa ekologicznego i pszczelarstwa, praca pszczelarza w praktyce - pokaz odzieży ochronnej, narzędzi i urządzeń oraz miodów i innych produktów pszczelich w różnych fazach ich powstawania – Marek Barzyk, Przewodniczący Sekcji Pszczelarstwa PIRE. Odbyło się też rozstrzygnięcie trzech wojewódzkich konkursów ekologicznych dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych wraz z wystawą prac finał konkursu pt. „Mały ekolog. Tajemniczy świat pszczół” – przedszkola i klasy „0” finał konkursu pt. „Mój ekologiczny świat. W świecie pszczół” – klasy I-III szkoły podstawowej finał konkursu pt. „Zdrowy styl życia. O korzyściach płynących z miodów”– klasy IV-VI szkoły podstawowej. Wręczenie nagród laureatom przez przedstawicieli instytucji wspierających i popularyzujących edukację ekologiczną dzieci. Uczeń naszej szkoły, Mateusz Dębiec został nagrodzony w konkursie pt. „Zdrowy styl życia. O korzyściach płynących z miodu”. GRATULUJEMY!
5 porcji warzyw, owoców lub soku Nasza szkoła także w tym roku bierze udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym „5 porcji warzyw, owoców lub soku„.Programem zostali objęci uczniowie klas I. Koordynatorem programu w szkole jest Beata Gwizdak. Celem programu, którego organizator to Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soku (KUPS,) jest kształtowanie od najmłodszych lat świadomości oraz właściwych nawyków żywieniowych. Polegają one na spożywaniu co najmniej 5 porcji warzyw, owoców lub soku każdego dnia. Zgodnie z zasadami programu, realizowane są cztery scenariusze lekcyjne, zgodne z podstawą programową, podczas których, wykorzystywane są materiały edukacyjne programu. Na początku realizacji została przeprowadzona ankieta wstępna dotycząca spożywania warzyw, owoców i soku. Podobna ankieta, pozwalająca sprawdzić efekty pracy, zostanie przeprowadzona na zakończenie programu. Rodzice uczniów otrzymają broszury informacyjne o programie, aby włączyć ich do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu nawyków żywieniowych swoich dzieci. Każdego dnia organizm dziecka sprostać musi wzmożonemu wysiłkowi umysłowemu i fizycznemu. Dlatego też, należy pamiętać, aby dieta naszych podopiecznych była pełna warzyw, owoców i soków, które to pomagają zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na naturalne witaminy.
Dekalog Zdrowego Stylu Życia W ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie odbył się konkurs dla kl. IV-VI pt. „Dekalog Zdrowego Stylu Życia”. Celem Konkursu było propagowanie zasad zdrowego stylu życia, właściwego odżywiania i znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka oraz kształtowanie właściwych postaw. Oto wyróżnieni uczniowie: I miejsce: Mateusz Puszka z klasy V II miejsce: Weronika Bielec z klasy IV III miejsce: Anna Wiczkowska z klasy V Wyróżnienie otrzymali: Iza Kyc z klasy IV i Mateusz Dębiec z klasy IV Wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie gratulujemy i zachęcamy do promowania ZDROWEGO STYLU ŻYCIA !!!
SEGREGACJA ODPADÓW NA TERENIE ZESPOŁU SZKOLNO- PRZEDSZKOLNEGO NR 4
Segregacja - to oddzielenie ze strumienia odpadów surowców wtórnych takich jak aluminium, szkło, plastik i papier. Surowce te mogą być powtórnie przetworzone na nowe przedmioty, czyli poddane recyklingowi, który polega na odzyskiwaniu surowców wtórnych i ich ponownym przetwarzaniu w procesie produkcyjnym w celu uzyskania materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub innym. Wykorzystywać można w ten sposób, nawet wielokrotnie, substancje zawarte w odpadach lub poszczególne materiały. Cel recyklingu Przetwarzając surowce wtórne ograniczamy wykorzystanie surowców pierwotnych, co przyczynia się do ochrony naturalnych zasobów. Odzyskiwanie i przetwarzanie redukuje także ilość odpadów, tym samym ilość miejsca na składowiskach. Wreszcie, wykorzystywanie surowców, które są nośnikami energii, jest elementem oszczędnego gospodarowania energią. Podstawową zasadą recyklingu jest maksymalizacja ponownego wykorzystania tych samych materiałów, przy najmniejszym nakładzie surowcowym i energetycznym potrzebnym do ich przetworzenia. Segregacja odpadów w szkole Na korytarzu I piętra budynku szkolnego ustawiano pojemniki do segregacji papieru, butelek plastikowych i baterii, natomiast na zewnątrz stoi pojemnik na odpady plastikowe. Pojemniki na szkło Tu wrzucaj tylko szklane przedmioty (bezbarwne i barwne) np. butelki po napojach i sokach. Staraj się, aby opakowania nie były stłuczone. Pojemniki na butelki plastikowe Tu wrzucaj tylko butelki plastikowe po napojach. Nie wrzucaj żadnych innych wyrobów z tworzyw sztucznych - np. kubeczków plastikowych po napojach, toreb foliowych, zużytych długopisów plastikowych itp. Pojemniki na papier Tu wrzucaj tylko zużyte kartki z zeszytu oraz bloku rysunkowego i technicznego, ścinki papieru, niepotrzebne czasopisma i gazety, karton np. po pomocach naukowych. Nie wrzucaj opakowań po chipsach i słodyczach, pudełek kartonowych po napojach, sokach i kakao oraz papieru zabrudzonego i tłustego. Pamiętając o akcji Sprzątanie Świata, w miesiącu wrześniu, uczniowie na zajęciach kółka przyrodniczego przypomnieli sobie dlaczego segregacja odpadów jest tak ważna. Papier jest produkowany na świecie w ilości 318 mln ton rocznie. Wykorzystanie makulatury ogranicza eksploatację drewna pochodzącego z lasów. Tona makulatury pozwala oszczędzić 17 drzew. Przetwarzając makulaturę oszczędzamy wodę, zmniejszamy zanieczyszczenie powietrza przez papiernie oraz zyskujemy miejsce na składowiskach. Powtórne wykorzystanie tony papieru to oszczędność 1476 litrów ropy, 26 tys. litrów wody i 7 m3 miejsca na składowisku. Produkcja papieru z makulatury oznacza zmniejszenie zużycia energii o 75%, redukcję zanieczyszczenia powietrza o 74% a ilości ścieków przemysłowych o 35%. Zbiórka papieru i makulatury jest prowadzona w naszej szkole także w tym roku we współpracy z firmą Atol, zajmującą się skupem makulatury. UWAGA! Wszystkie pozostałe odpady wrzucamy do koszy na śmieci, które są ustawione w kątach korytarzy oraz w klasach!!! To tam wrzucaj kartonowe pudełka po napojach i mleku, które pijesz w szkole; tłusty papier po zjedzonym śniadaniu oraz wszystkie inne odpady. Zachęcamy wszystkich do segregacji odpadów – również we własnych domach. Jeżeli obok waszego miejsca zamieszkania nie ustawiono jeszcze pojemników do segregacji odpadów, możecie korzystać np. z pojemników przy szkole. Przypominamy, że obowiązuje następująca segregacja odpadów: pojemnik biały – szkło bezbarwne, pojemnik zielony – szkło kolorowe, pojemnik siatkowy – butelki plastikowe PET, pojemnik niebieski – papier. Dlaczego warto segregować odpady Segregując odpady w szkole i w domu możecie przyczynić się do ochrony środowiska. Dzięki segregacji mniej odpadów trafi na wysypiska, które się przepełniają i dlatego trzeba budować nowe. Wiele surowców wtórnych marnuje się na wysypiskach. Dzięki przetwarzaniu surowców wtórnych oszczędzamy energię, wodę oraz zasoby nieodnawialne Ziemi, takie jak rudy metali, węgiel, ropę naftową. SZANUJMY ZIEMIE BO MAMY JĄ TYLKO JEDNĄ! Bowiem nie jest ona prezentem od naszych rodziców, a dziedzictwem naszych dzieci.
18 września 2015 I Rzeszowski Zlot Owadów Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w I Rzeszowskim Zlocie Owadów który odbył się 18 września 2015. Na bulwary nad Wisłokiem "zleciało się" mnóstwo motyli, pszczół, biedronek i innych barwnych postaci. Dzieci śpiewały, recytowały, tańczyły a w południe wykrzyczały i wydzwoniły S.O.S. dla owadów, które w miastach mają niewiele przestrzeni do życia. W naszych ogrodach są przede wszystkim trawniki. Dlatego uczestnicy happeningu mogli zabrać ze sobą nasionka roślin zebranych na kwietnych łąkach Podkarpacia. Będą mogli koło własnego domu wysiać "Łąkę św. Franciszka". Były też stoiska edukacyjne, a w nich żywe owady, które można było wziąć do ręki lub obejrzeć pod mikroskopem. Dzieci słuchały odgłosów zwierząt leśnych, układały puzzle i samodzielnie wykonywały owady z papieru. Zdaniem organizatorów I Rzeszowskiego Zlotu Owadów Stowarzyszenia Ekoskopu, udział w happeningu zwraca uwagę dzieci na to, że wiele gatunków zwierząt jest zagrożonych. Happening odbył się w ramach projektu "Alarm dla bioróżnorodności Podkarpacia".
DRUGIE ŚNIADANIE W SZKOLE WAŻNY POSIŁEK DLA ZDROWIA DZIECKA
Ważnym elementem żywienia ucznia są posiłki jedzone w szkole. Proces nauki wymaga od organizmu dużego nakładu energii, której należy dostarczać regularnie. Drugie śniadanie nie jest posiłkiem obfitym, ma pokrywać 10-15% dziennego zapotrzebowania energetycznego dziecka. Powinien być to jednak posiłek w pełni wartościowy i dostarczać dziecku wszystkie składniki odżywcze. Rola II śniadania: – dostarczenie organizmowi potrzebnej energii i składników pokarmowych, – wpływ na lepszą koncentrację, – lepsze wyniki w nauce, – rozwój intelektualny. Uczniowie, którzy nie spożywają drugiego śniadania częściej skarżą się na bóle głowy, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami; wpływ na sprawność fizyczną, dobre samopoczucie; kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych Zdrowa kanapka Drugie śniadanie to często po prostu gotowa kanapka. Zdrowa kanapka powinna zawierać: Pieczywo pełnoziarniste – najlepiej podawać pieczywo razowe, graham, pumpernikiel. Spożywanie pieczywa z grubego przemiału wpływa na regulowanie pracy przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednią podaż energii, białka, witamin z grupy B, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego. Produkty mleczne – są najlepszym źródłem wapnia, niedostateczna podaż wapnia może przyczyniać się do problemów z osiągnięciem prawidłowej masy kostnej w czasie wzrostu i rozwoju dziecka. Najlepszym dodatkiem do śniadania jest ser biały, plasterek żółtego sera, jogurt bądź kefir. Produkty białkowe – preferowane: wędlina chuda, mięsa pieczone. Warzywa i owoce – dobrym dodatkiem do kanapki będzie sałata, cykoria, plasterki pomidora czy kawałki papryki. Do kanapki warto dołączyć obrane i pokrojone warzywa, tak przygotowane, aby dziecko mogło łatwo je zjeść np. pokrojone w słupki (papryka, marchewka, kalarepka) lub podane w całości (rzodkiewka, pomidorki koktajlowe). Można także dla urozmaicenia dać dziecku owoc sezonowy. Pokrojone owoce i warzywa dziecko może zabrać ze sobą w plastikowym pojemniku na żywność. Napoje – napojami uzupełniającymi drugie śniadanie powinny być: woda mineralna, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne, które dodatkowo stanowią dobre źródło wapnia. Drugie śniadanie zamiast chipsów Zjedzenie przez ucznia pełnowartościowego drugiego śniadania może w dużym stopniu ograniczyć sięganie po niekorzystne dla zdrowia przekąski takie jak: chipsy, batoniki, żelki, cukierki, słodkie bułki czy słone paluszki. Dzieci preferują słodycze oraz słone przekąski nie zawsze zdając sobie sprawę ze skutków nadmiernego spożycia tych produktów. Produkty te jedynie tłumią uczucie głodu nie dostarczając organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. To samo dotyczy słodkich napojów, których picie wypiera spożycie korzystnych dla zdrowia soków czy napojów mlecznych (mleko, kefiry, jogurty). Słodkie napoje mają ponadto duże ilości kalorii i niską wartość odżywczą. Posiłek dla całej rodziny! Bez czynnego udziału rodziców dziecko nie nauczy się jak racjonalnie przygotować drugie śniadanie. Dzieci uczą się przez naśladownictwo. Jeśli rodzice nie jedzą rano śniadania, w pospiechu wybiegają z domu do codziennych obowiązków, trudno będzie przekonać dziecko aby spożywało ten posiłek. Dobrym pomysłem jest uczenie dziecka przygotowywania drugiego śniadania od pierwszych dni nauki w szkole. Dzieci młodsze mogą razem z rodzicami przygotowywać kanapkę lub uczestniczyć w zakupach podczas których ustalamy z dzieckiem co chciałoby zabrać do szkoły na drugie śniadanie. W przypadku starszych dzieci możemy umówić się, że każdy członek rodziny raz w tygodniu przygotuje drugie śniadanie dla wszystkich. Ważne jest abyśmy pamiętali, że zdrowe drugie śniadanie nie wymaga dużych nakładów finansowych ani organizacyjnych. Dobre nawyki żywieniowe zaprocentują w przyszłości i przygotowanie śniadania nie będzie problemem. Urozmaicajmy! Nawet najlepsze kanapki mogą się znudzić. Kanapkę możemy zastąpić inną pełnowartościową potrawą np. ciastem warzywnym, sałatką z kaszy jaglanej czy gryczanej. Warto potrawę przygotować razem z dzieckiem co dodatkowo sprawi, że nasza pociecha z chęcią zje drugie śniadanie w szkole. Sałatkę lub surówkę najlepiej zapakować w plastykowy pojemnik (nie zapomnijmy o łyżeczce). W naszej szkole, już od najmłodszych klas uczniowie uczą się przygotowywać i spożywać smaczne i zdrowe posiłki. Na zdjęciach uczniowie kl. II b podczas przygotowywania zdrowych posiłków.
|
|
||||||||
|
||||||||||
aktualności | organy szkoły | uczniowie | opieka w szkole | historia | dokumenty | galeria |